3-daagse Chaam 2004
Vakantie Italië 2018
Busreis Noord Italiaanse meren en Venetië en Milaan
Van 10 mei t/m 19 mei 2018
Dag 1:  Donderdag - Heenreis.
Vertrek op donderdag 10 mei vanaf Café Restaurant De Teersdijk in Wijchen om 07:00 uur naar het wisselpunt in Asten. Vanaf daar begint de heenreis naar Duitsland voor een diner en overnachting in het Ates Hotel in Strassburg-Kehl. Daar aangekomen bleek dat er een stadsfeest was in de straten gelegen net achter het hotel. Heel gezellig.
Dag 2:  Vrijdag - Verder naar Italië met stop in Lugano.
Op de heenweg naar Villa d'Alme reden via de bekende Gotthardtunnel door naar Zwitserland en bezochten we de stad Lugano aan het meer van Lugano. De stad heeft een duidelijk Italiaans karakter maar wordt door de ligging met omringende heuvels wel eens het Rio de Janeiro van Europa genoemd. In de namiddag kregen we tijdens de stadswandeling een onweersbui en kwamen we nat terug in bus. Voordat we in het hotel aankwamen waren we gelukkig weer enigsziens droog geworden.
Daarna aankomst op vrijdag 11 mei in hotel Ventolosa in Villa d'Almè in de buurt van Bergamo.
Hotel Ventolosa Villa d'Alme
Uitzicht Hotel
Dag 3: Zaterdag  - Excursie Lago Maggiore.
In het Lago Maggiore liggen 3 kleine eilanden en per boot gingen we vanuit het plaatsje Stresa naar het eiland Isola Bella waar we o.a. het Borromeo kasteel met zijn prachtige tuin bezochten. Via een mooie route langs het Varesemeer rijden we weer terug naar ons hotel.
Dag 4.   Zondag  -  Excursie Comomeer met bezoek aan Como en Bellagio.
Het eerste plaatsje dat we aandoen is Como met een wandeling over de promenade. Vanuit Cadenabbia gaan we dan met de boot naar de chicque badplaats Bellagio, ook wel "de parel van het Comomeer "genoemd. Dan verder met de boot naar Varenna en daarna rijden we met de bus naar het stadje Lecco.
Foto vanuit Como
Kerk in Bellagio
Dag 5.  Maandag  -  Rustdag of Excursie bezoek Milaan.
Op de rustdag gekozen voor een bezoek aan Milaan en daar had ik ondanks het drukke programma geen spijt van. Milaan is niet alleen een stad waar alles draait om het zakenleven, voetbal en mode, maar waar ook veel mooie cultuurschatten te bewonderen zijn zoals o.a. de grote kathedraal Duomo en schitterende overdekte winkelgalerij Galleria Vittorio Emanuelle II. Eerst met een stadsgids het kasteel bezocht en daarna de belangrijkste bezienswaardigheden. Zie onderstaande foto's met ook nog het standbeeld van Leonardo da Vinci.
Dag 6.  Dinsdag  -  Excursie Gardameer en Verona.
Op deze helaas regenachtige dag hadden we een boottochtje op het Gardameer met aansluitend een bezoek aan het stadje Sirmioni met zijn kasteel en daarna rijden we door naar Verona. Hier was ik samen met Elly in 2007 al eens geweest met ook een busreis rond het Gardameer. We vertrokken toen steeds vanuit ons hotel in Riva.
Foto's van het kasteel en het stadje Sirmioni.
Het stadje Sirmioni heeft een unieke ligging op een schiereiland, dat 4 km het Gardameer insteekt. In het begin van het stadje ligt de indrukwekkende waterburcht van d Scaligeri.

Verona is een grote stad met een Romijnse Arena en het middeleeuwse kasteel van de vroeger machtige heren van Verona. Verder is er ook nog het beroemde balkonnetje van Romeo & Julia te zien.
Vanuit Verona reden we door naar ons volgende hotel Alexander Palace in Albano Terme in buurt van Padua.
Onderstaand foto's van het hotel en het uitzicht vanuit de hotelkamer.

Dag 7. Woensdag  - Rustdag
Op deze rustdag hebben we met de stadsbus de stad Padua genoemd naar de heilige Antonius van Padua bezocht. Ook Padua is een hele mooie grote stad met met Gotische kerken zoals de Eremitani en de Duomo di Sant'Antonio met zijn prachtige beeldentuin.
Dag 8.  Donderdag  -  Excursie Venetië.
De dag naar Venetië was het sluitstuk van de reis met allereerst een bootreis van anderhalf uur heen en ook weer terug. Bij aankomst werden met een gids de mooiste plekjes bezocht, daarna een gondelvaart, een gezamelijke lunch en een paar uur zelf de tijd om nog wat verder rond te kijken. Het meest bekend is natuurlijk het San Marcoplein met de Basiliek San Marco en de vele bruggetjes zoals de bekende Rialtobrug.
Dag 9.  Terugreis naar Duitsland in Hotel Bären in Oberharmersbach.
Hier valt wel het een en ander over te schrijven. We vertrokken om 07:00 uur met de bus voor een rit van 780 km naar ons overnachtingshotel in Oberharmersbach in het Zwarte Woud. Omdat er geen lift in het hotel was moesten we een overnachtingspakket samenstellen en bleven de koffers in de bus. Aangekomen bij het hotel bleek dit gesloten te zijn en moesten we via een aantal haarspelbochten en 8 km verder naar hotels van dezelfde eigenaar en werden we verdeeld over 3 verschillende hotels. Inmiddels was het 20:45 uur en konden we direct door naar het avondeten. Dit is van de gekke en hierover zal een klacht worden ingediend bij de reisorganisatie Kras.
Dag 10.  Aankomst in Asten.
Na een lange enerverende vakantie, waar er veel mooie dingen te zien waren, kwamen we op 19 mei  's middags om 17:00 uur aan voor nog een kort etentje en daarna naar het wisselpunt van de bussen naar de terugbreng adressen. Kortom een mooie reis, veel gezien, een veel te vol programma gedurende de hele reis, geen enkele dag tijd voor jezelf, steeds 's morgens heel vroeg in de bus en laat weer terug, dus aan het einde niet echt relaxed en uitgerust en eigenlijk weer aan vakantie toe.

Eindconclusie: Mooie reis maar niet voor herhaling vatbaar.
Voor alle foto's van deze vakantie ga naar boven in de pagina en  Klik op de navigatiebalk op Foto's.