3-daagse Chaam 2004
Vakantie Rethymnon Kreta 2010
We waren in 2002 al eens op Kreta in Chersonissos en vorig jaar waren we in Platanias, dat vlak bij Chania ligt. Dit keer hadden we voor onze 14-daagse vakantie als bestemming gekozen voor Rethymnon, de qua grootte derde stad op Kreta. Op zondag 20 Juni ’s morgens vroeg om 06.00  uur vlogen we met luchtvaartmaatschappij Condor vanaf Airport Düsseldorf in Duitsland naar de luchthaven Heraklion op Kreta. Van daar uit ging het naar Rethymnon naar Hotel Atrium, een rustig en niet al te groot hotel op ca. 100m van het strand en de boulevard en op ongeveer 20 minuten loopafstand van het centrum van Rethymnon.
Hotel Atrium  -  Elly
Hotel Atrium  -  Achterzijde met zwembad
Op de dag van aankomst ’s middags rond 13.00 uur in het hotel, zijn we direct op verkenning uitgegaan en vonden we vlak bij op de boulevard, Hotel-Restaurant-Bar Poseidon met een gezellig terras waar we eigenlijk de gehele vakantie ’s avonds iets zijn gaan drinken en waar we ook bijna alle WK-voetbalwedstrijden op een groter scherm konden kijken.
Rethymnon, heeft net als Chania een schitterend oud  centrum, met smalle pittoreske winkelstraatjes en gezellige terrasjes. Verdere bezienswaardigheden zijn de Venetiaanse haven, een Venetiaans  fort, enkele Grieks-orthodoxe kerken en moskees. Nadat we al een paar dagen op en neer naar Rethymnon waren gelopen, gingen we op de eerste woensdag van onze vakantie met de bus mee voor een excursie naar de archeologische stad Knossos bij Heraklion. Daar kregen we een rondleiding van ongeveer  twee uur met een gids op het terrein van de overblijfselen van het kolossale, ongeveer 4000 jaar oude Minoïsche paleis van Knossos, waarschijnlijk het paleis van de legendarische koning Minos. Knossos ligt op een afstand van 5 km van Heraklion, dat weer op ongeveer 90 km van Rethymnon vandaan ligt.
Paleis Knossos
Paleis Knossos  -  2000 jaar oude potten
Paleis Knossos  -  Elly
Heraklion  -  Morosini Fontein
Heraklion  -  Venetiaanse Loggia
Heraklion  -  Agios Titos Kerk
Heraklion  -  Haven
Toen we terug kwamen uit Heraklion was er ’s avonds een Griekse barbecue met muziek en dans buiten op het terras voor alle hotelgasten. Onderstaand foto’s van een grote Grieks Orthodoxe kerk, van een Moskee, het oude museum en van de restanten van de Rimondi-fontein uit 1623 die  tevens een periode als badhuis dienst deed.
Martirou Kerk
Kara Musa Pasha Moskee
Het Museum
Rimondi-fontein en tevens oud badhuis
Verder nog een aantal foto’s van de gezellige en pittoreske straatjes van de oude stad, waar we tussendoor even iets gingen drinken en van de Venetiaanse haven met zijn  piratenschip Barbarossa en de Vuurtoren.
Rethymnon oude stad  -  Elly
Rethymnon oude stad
Rethymnon oude stad  -  Jacques
Rethymnon oude stad  -  Jacques op een terrasje
Rethymnon oude stad  -  Elly
Rethymnon haven en de Venetiaanse haven met vuurtoren en piratenschip Barbarossa
Na een week bezochten op zondag het Venetiaanse fort - Fortezza -  dat rond het jaar 1575 door de Venetianen  werd gebouwd om de stad te beschermen tegen de Turken. Het enorme fort ligt iets omhoog tegen  de oude stad aan en aan het eind van de boulevard. Een schitterende plek om mooie foto’s te maken. (zie onderstaande foto’s)
Ingang van het fort - Elly
Ingang van het fort - Jacques
Gebouw in het fort
Sultan Ibrahim Moskee in het fort
Het fort - Elly
Het fort - Jacques
Fortuitzicht op Rethymnon
Fortuitzicht op Rethymnon, Haven en Boulevard
De volgende dag op maandag was er van uit het hotel een wandeling georganiseerd waar iedereen aan kon deelnemen.  Je hoefde je hiervoor niet op te geven, maar om 10.00 uur ’s morgens moest je voor verdere informatie in hal aanwezig zijn. Het bleek te gaan om een wandeltocht van ongeveer 12 km (heen en terug) naar het klooster in Aghia Irini en het dorp Roussospiti boven in de bergen. We besloten om mee te gaan en met nog 16 voornamelijk Duitse deelnemers en onze Duitse gids Ralph, werd het een zware tocht. Na ruim
5 km en bijna 2 uur bergop wandelen op weggetjes, met stijgingspercentages tussen de 10-20% en misschien nog wel meer, arriveerden we dan bij het klooster van Aghia Irini. Dit klooster wordt momenteel nog gebruikt door de nonnen en is nog steeds in restauratie. De plaats waar het klooster nu staat is exact de plaats waar het vroegere, volledig vervallen, klooster zich ook bevond. Onder leiding van de nonnen zelf en met behulp van gelden uit de gemeenschap van Rethymnon is en wordt het klooster weer in de originele staat hersteld. Het was een mooie maar ook  zware tocht, maar we hadden er geen spijt van dat we waren meegegaan.Alleen de volgende dag en de dag erna hadden we verschrikkelijke spierpijn, vooral onder in de kuiten. Maar ja, dat moet je er voor over hebben.
Zie onderstaande foto’s.
Onze gids Ralph
Het klooster Aghia Irini
Het klooster Aghia Irini, schouders en knieën moesten bedekt worden, anders mocht je niet naar binnen.
De rest van de week hebben we het rustig aan gedaan en na een schitterende vakantie vlogen we op 4 juli ‘avonds om 20.30 uur, met een uur vertraging, weer terug naar Düsseldorf en van daar uit reden we met de auto weer naar huis.
Voor alle foto's van deze vakantie ga naar boven in de pagina en  Klik op de navigatiebalk op Foto's.