3-daagse Chaam 2004
Vakanties Mallorca 2007 - 2008
Beide vakanties zijn we dit keer met onze kinderen en kleinkinderen naar Hotel Florina Resort in het plaatsje Cala Bona  bij Cala Millor geweest. In 2007 gingen we met Ron, Karin, Sven en Alyssa, die hier in 2005 en 2006 ook al waren en in 2008 gingen we met Marcel, Jacqueline, Mick en Ryan. Foriana Resort is een groot vakantiepark met mooie zwembaden, een grote ligweide, ruime en goedverzorgde appartementen en ligt op een loopafstand van iets meer dan vijf minuten van het strand. Verder is er zowel overdag als ’s avonds een prima animatieprogramma. Omdat Ron en Karin met de kinderen er ook weer in dezelfde periode naar toe gingen, waren we er de laatste drie dagen van onze vakantie in 2008 heel gezellig met zijn allen.
Links een afbeelding van de landkaart van het eiland Mallorca. Cala Millor ligt aan de oostkant van Mallorca op ongeveer 90 km van de luchthaven Palma de Mallorca.
<<< Cala Millor
In 2008 hadden we in dit gedeelte met Jacqueline en Marcel en de kinderen onze appartementen. Aan de andere kant van de straat die onderaan op de foto nog te zien is, zijn nog een aantal andere gebouwen met nog een zwembad, ligweide, tennisbanen en bars met terrasjes om wat te kunnen drinken. Hier hadden Ron, Karin en de kinderen hun appartementen. In 2007, wij trouwens ook.
Hotel Floriana Resort >>>
Foto van een gedeelte van de ligweide en van een van de appartementgebouwen, die er verder allemaal zo uit zien.
Deze liggen met het gebouw van de receptie met restaurant
om het andere grote zwembad en de ligweide heen.
Restaurant met zwembad  >>>
Omdat we All Inclusive hadden geboekt gingen we hier drie keer per dag eten. In 2007 waren we steeds in dit gedeelte van het park, waar Sven en Alyssa de hele dag bij het zwembad te vinden waren.
Deze liggen met het gebouw van de receptie met restaurant
om het andere grote zwembad en de ligweide heen.
Hiernaast op de foto een van de hotelbars met terras waar we tussendoor even wat gingen drinken. De kinderen konden hier ook ijsjes halen. In de namiddag en avond dronken wij (de mannen) hier in de schaduw onder de bomen steeds een aantal heerlijke koele biertjes.
Deze foto is in 2008 gemaakt door Jacqueline, want die staat er niet op. Sven en Alyssa ook niet, die waren waarschijnlijk toen in het zwembad.
’s Avonds na het eten gingen we meestal een wandeling maken naar de haven van Cala Bona of in de andere richting over de minstens 3 km lange gezellige boulevard langs het strand naar het centrum van Cala Millor. Daarna gingen we meestal nog even kijken naar het avondprogramma in het park, waar iedere avond een nieuwe show was.
<<< Foto van de haven van Cala Bona.
Foto van de boulevard naar Cala Millor. >>>
De boulevard loopt langs het centrum helemaal door naar Sa Coma, dat op 5 km van Cala Millor vandaan ligt.
In 2007 hebben Elly en Jacques samen ook de eilandtour gedaan met de bus. De reis ging als volgt: Via de stad Inca werd het eiland dwars door het gebergte de Serra Tramuntana heen overgestoken naar de westkant naar het stadje Sa Calobra. Toen gingen we met de boot naar Port Soller en met de tram naar Soller. Daarna gingen met de Sollertrein naar Palma de Mallorca en daar werden we weer door bus opgehaald en naar Floriana Resort terug gebracht.
Bovenstaande foto’s zijn genomen in plaatsje Sa Colabro dat gelegen is in een prachtige baai. Sa Calobra (Torrent de Pareis) ligt ten noorden van Soller en wordt druk bezocht omdat hier de Torrent de Pareis, een  indrukwekkend en grillig ravijn eindigt in de Middellandse Zee. Dit was tevens het eindpunt van onze boottocht. Op de foto rechts boven, de boot waarmee we deze tocht hebben gemaakt.
Van Sa Calobra gingen we naar Port Soller, waar we met de elektrische tram verder gingen naar het station van Soller.  Zie bovenstaande  foto’s van de tram in Port Soller.

Van hier uit maakten we een rit  met de oude historische Sollertrein dwars door het Serra de Tramuntana gebergte met  uitzicht op de Puig Major, de met 1445 m hoogste berg van Mallorca. Verder ging de route door dertien tunnels om te eindigen in Palma de Mallorca. De officiële ingebruikname van de Sollertrein vond plaats in 1912, met twee op steenkolen gedreven locomotieven, genoemd "Bunyola" en "Son Sardinia" (de namen van de twee stations van de route) met zijn zes wagons. In 1929 werd de trein geëlektriseerd. Vanaf toen heeft de trein deze 27,3 km lange route, zonder onderbrekingen, dagelijks tussen Soller en Palma afgelegd. Vanaf 1913 heeft een elektrische tram die Soller met zijn haven verbind, een afstand van 4,9km, deze route gecomplementeerd.
<<< Zie foto’s trein.
Omdat het eindpunt van de trein was bij een groot parkeerterrein een paar km voor Palma de Mallorca, hebben we in de bus op de terugweg  helaas niets van de stad zelf gezien.
In 2007 zijn we met Ron, Karin en de kinderen ook nog een dagje naar het strand van Sa Coma geweest. We zijn hier met de bus naar toe gegaan. Sa Coma ligt op een afstand van ongeveer 5 km van ons vakantiepark.
   Zie foto >>>
Ron had tijdens deze vakantie voor een dag  een auto gehuurd, waar hij met Karin en de kinderen een soort eilandtour heeft gemaakt. Omdat hij de auto ’s avonds laat pas hoefde terug te brengen, zijn we na het eten toen met zijn allen nog even naar Porto Cristo gereden, dat op een afstand van 20 km van ons vandaan lag. Deze stad heeft ook een mooie  oude vissershaven. Zie onderstaande foto's.
Deze foto van Jacques en Elly is later op de avond in de haven van Porto Cristo gemaakt, vlak voor we weer terug gingen, omdat het toen donker werd.
In 2008 waren we maar 9 dagen op Mallorca en hebben we geen excursies gemaakt. We zijn toen grotendeels op het park geweest en hebben veel bij het zwembad gelegen. Mick en Ryan vonden het prachtig en waren er niet weg te krijgen. De laatste drie dagen toen Ron en Karin met de kinderen er ook waren, gingen we vaak naar hun kant van het park. ‘s Avonds werd er dan met zijn allen nog stukje gewandeld. In Cala Bona was ook  een kartbaan, waar de kinderen tegen elkaar konden racen. Ook hebben we ’s middags  een keer twee grote fietsen gehuurd en daar de boulevard mee af gereden.
<<< Foto van Marcel met Jacqueline, Mick en Ryan in  het  zwembad bij onze appartementen.
Foto van de kartbaan in CalaBona. >>>
Mick en Sven door de bocht met op de achtergrond en Karin in de achtervolging.
Onderstaand nog enkele foto’s van het fietsen op de boulevard van Cala Millor.
De fietsfoto’s zijn gemaakt op de laatste dag van onze vakantie. Ron, Karin en de kinderen hadden toen nog ruim anderhalve week te gaan. Hieronder nog een foto op een terrasje op de boulevard met als afsluiting een drankje. Hadden we trouwens wel verdiend, want het is best zwaar trappen met zo’n grote fiets. Op de achtergrond van onderstaande foto de zee, het strand, de boulevard en onze fietsen.
Deze beide vakanties waren anders, als dat je met zijn tweeën gaat en wat meer onderneemt, maar het waren wel hele gezellige vakanties waar we erg van genoten hebben.
Mick op de luchthaven van Palma de Mallorca. >>>
Voor alle foto's van deze vakantie ga naar boven in de pagina en  Klik op de navigatiebalk op Foto's.